Castors to The maxx
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tankar från förra året

5 posters

Go down

Tankar från förra året Empty Tankar från förra året

Post by oskar Tue Mar 28, 2017 10:23 am

Hej, ska ju som sagt inte med i år men tänkte ändå skriva lite här.

Ett problem jag märkte som kom in som ny var att vi lätt blev passiva i vårt läger. Gymmet var ju en bra ursäkt till det och jag tyckte gymmet var en riktigt bra grej i allmänhet men det får inte göra att det blir mindre spel.
Några lösningar på detta kan vara:
Förbered mer intriger i förväg (vilket jag delvis gjorde)
Fixa intriger via arr (vilket jag också gjorde)
Bli insyltade i mer intriger under lajvets gång (eventsen löste ju detta åt oss till viss del och många av oss fick till grejer men det kan absolut bli ännu mer)
Fixa mer relationer med andra grupper (som inte behöver vara baserat på någon intrig utan kanske bara att vi gillar/hatar några)
Som flera skrivit så borde gruppen vara lite mer jävlig, typ sno saker av folk, mucka utan anledning osv vore kul tycker jag, det skapar naturliga intriger.

Ett annat problem var att vi ibland kom ifrån varandra under längre perioder (ofta i samband med events), hände att jag väntade i lägret 2 timmar ibland vilket iofs var skönt ibland för att vila lite.
Lösning på detta är dels radio men jag tyckte inte det passade min karaktär alls. En annan lösning är att kanske ha ett löst schema, tex. att vi möts upp i huset med jämna mellanrum.

oskar

Posts : 3
Join date : 2017-03-28

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Hyland Tue Mar 28, 2017 10:49 am

Hör vad du säger Oskar och gillar att du kommer med input och idéer men har en lite annan bild.

Gymmet var ett bra sätt att rollspela i lägret när vi valde att hänga där. Vi som gymmade var allt annat än passiva. Det var också en av ingångarna till KÅP, som vi visserligen hade kunnat spela mer på. Gymmet är också något som gjorde att folk kom och snackade när de gick förbi vilket öpnade för en del spel där bland annat Zeke fann kärleken. Eller så var han bara kåt men det är samma sak för honom.

Vad det gäller intriger tror jag inte lösningen för gruppen inte enbart är mer utan framförallt bättre. Att ha ett större mål att jobba mot gemensamt. Vad det gäller intrigen med väskan så verkar den ju ha varit skitbra för de som deltog i den och blev engagerade flera dagar. För mig som inte fick några ledtrådar eller kunde pressa fram någon information om den var den en kul grej som hände på slutet på lajvet men ingen gamechanger. Asbra jobb med den och det är kul om även den typen av intriger finns.

Ett schema funkar ju enbart om vi låser oss till staden. Sitta ute i zonen och sen hem för att kolla om någon är där skulle jag uppleva som märkligt. Världen är high-tech. Lösningen är high-tech. Radio-a-go-go!

Hyland
Admin

Posts : 29
Join date : 2017-03-28

http://castors.forumotion.eu

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by oskar Tue Mar 28, 2017 11:19 am

Jag tycker som sagt gymmet var riktigt bra, gör att staden känns mer levande.

Anledningen att jag tycker man ska ha många intriger är att många inte funkar, jag hade ju spridit ledtrådar till 3 grupper att de skulle komma och kidnappa mig som de fick redan första dagen, dock så fattade ingen grupp det så jag fick gå till dem sista dagen och säga åt dem off att de skulle göra det.
Hade hoppats på mer spel tidigare så att ni skulle involveras.

Jag var ju delaktig i "det hemliga informationsrådet" men även det rann delvis ut i sanden för att att grupper glömde vad klockan var hela tiden, jag tog en ledande roll i det tillslut och gick och raggade medlemmar för att skapa mer spel.
Vi hade ju tex. intrigen där vi letade efter en mutant men hon fuckade upp sin intrig totalt så det blev inte heller något tillslut. Jag skulle säga att kanske 1/4 intriger faktiskt funkar när man väl är där så är bra att gardera lite.

Menar inte att man ska ha ett exakt schema men kanske tex. att gruppen försöker äta ihop någon viss tid om det passar. Eller tex. ha som grundregel att man försöker ses vid huset om man tappar bort folk, kan även ha en mötesplats i zonen om man vill.

oskar

Posts : 3
Join date : 2017-03-28

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Hyland Tue Mar 28, 2017 12:35 pm

Vad det gäller intriger är det för mig inte en för- eller emot diskussion. De som vill ha intriger på det sättet du beskriver tycker jag ska fortsätta med det. Mig passar det dåligt. Jag har hellre ett spelfält som jag eller gruppen har en vilja att åstadkomma något i i de situationer det passar. Att hela tiden försöka skruva saker till min fördel eller att eskalera situationer till de är ohållbara. Att få lite jobb som man ser till ballar ur å det grövsta. sådana saker.


Så här tänker jag: Jag tycker det du skriver visar exakt varför det inte är bra med intriger så som du beskrev dom.

1. Man låser sig lätt vid intriger och fastnar i ett görande istället för ett upplevande.

2. Andra människor svarar sällan upp på de förväntningar man har på intrigen och man får gå off för att få spelmekaniken i det att fungera istället för att uppleva lajvet. Bättre att förändra sitt eget förhållningssätt till intriger än att putta hela lajvet framför sig.

3. Människor som vilset vandrar runt och letar efter ett intrigföremål eller en person är för mig på gränsen att bryta illusionen. Två tuffa wastelandkrigare kommer. Hej!. Har ni sett en kille springa förbi med ett däck som det står konrad på? Vi: Nej. De: Nä ok. De går. Inte ett speciellt inspirerande möte för någon av parterna. Inga känslor väcks. Ingenting upplevs.

4. Du slet rätt jävla hårt med intrigerna och endast 1/4 gick igenom. Nästan lika illa som polisens uppklarningsfrekvens och då gjorde du ändå ett bra jobb.

5. Jag vill spendera min tid på lajvet i upplevelsen inte i ett hemligt informationsråd. Möten och konferens har jag nog av på jobbet.

Vill folk hålla på med det stör det mig exakt noll men frågan är också i vilken utsträckning det gör upplevelsen bättre.

Vad det gäller mötesplats:
Jag tycker det funkade bra. Vi sågs i huset. Eller så gjorde vi inte det och sågs någon annanstans men oftast så käkade folk i hop runt 4-5-isch. Resten tog vi via radion. Tror radion är det som skiljer våra upplevelser.

Hyland
Admin

Posts : 29
Join date : 2017-03-28

http://castors.forumotion.eu

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by ozio85 Tue Mar 28, 2017 12:54 pm

Jag kommer att försöka rodda ihop några större intriger innan lajvet nu.. dock kommer jag se till att jag till viss del kan se till att saker och ting kommer att inträffa genom att sätta mig som "budbärare".

Mitt fokus med intrigerna är att sätta Castors maximalt i fokus, så att det bidrar till spel för HELA gruppen (för de som vill såklart)... men målet är att det faktiskt finns saker som händer.

Målet är även att sälja in Castors som en grupp att dels
* Ha respekt för (ibland till och med vara rädd för)
* En grupp man kan vända sig till om man vill få saker o ting utförda (till rätt pris)
* Betalar man inte, så får det konsekvenser

Även våran "ohederlighet" ska vara något som ska vara intressant att spela på för andra grupper.

ozio85

Posts : 20
Join date : 2017-03-28

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Hyland Tue Mar 28, 2017 1:23 pm

Kul att du drar i gång det jobbet! Tror du tänker klokt att ha dig själv som trigger.

Bra om det engagerar hela gruppen!
Som sagt för att göra lajvet bra så tänker vi nog olika och det är bra så länge alla bidrar på det sätt man är bekväv och vill.

Jag försöker inte såga något som någon vill göra. Bara visa hur jag ser det traditionella intrigskapandet.
Tror mer på ord som samarbetspartners, ärkefiender och vilja till olika händelser. Breda ad hocl ösningar

Hyland
Admin

Posts : 29
Join date : 2017-03-28

http://castors.forumotion.eu

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by ozio85 Tue Mar 28, 2017 6:55 pm

Det ena utesluter inte det andra.. det jag vill se är att vi verkligen maxxar lajvet!

ozio85

Posts : 20
Join date : 2017-03-28

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Hyland Tue Mar 28, 2017 7:12 pm

Låter bra!

Hyland
Admin

Posts : 29
Join date : 2017-03-28

http://castors.forumotion.eu

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Christer Tue Mar 28, 2017 8:17 pm

Jag kan tycka att det är skitkul att haka på intrigtrådar... Men jag kan också uppleva det som döden för lajvet. Det behöver finnas en bra balans mellan gruppen och personliga intriger så att inte alla springer åt olika håll och några få stackare blir kvar utan nånstans att ta vägen. Typ vi har lovat att döda den tuffaste gängledaren och hela hans gäng men när stormningen är dags så är fyra ute och letar efter en mördare, nån ska putsa konungens tron och resten jagar muterade troll med silverspeglar och heliga kondomer.

Å andra sidan så kan egna intriger, "sidequests" ge alla spel så att inte tio stycken sitter och pillar navel i väntan på att den elfte sitter i halvdagslånga möten om en eventuell stormning.

Å tredje sidan måste man ju få gå på coola uppslag och haka på när bra intrigmöjligheter dyker upp. Men det här är väl lättare sagt än gjort att få balans på... Min konklusion är att båda är bra men vi behöver ha en kontrollerad balans på det i gruppen. OCH där kom jag på en ny tråd om hierarki som vi kanske behöver reda i senare.

Christer

Posts : 29
Join date : 2017-03-28

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Aset Tue Mar 28, 2017 8:33 pm

Jag vill egentligen bara en sak, och det är att må så bra så jag vill vara apan. Snacka skit. Riktigt konstigt skit. Posera. Supa på fel ställen. Jag kommer att hänga på nästan allt, men att bara glida runt och antingen se zonen (och kanske mörda och sno saker i den) eller bete mig på sätt jag sällan gör privat rockar min båt.

Aset

Posts : 11
Join date : 2017-03-28

Back to top Go down

Tankar från förra året Empty Re: Tankar från förra året

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum